perjantai 16. syyskuuta 2016

Samoilla sovelluksilla pedagogiikkaa ja hallintoa

Kulunutta viikkoa on värittänyt Tampereen kaupungin Digiroadmapin käsittely. Digitalisoinnin suuntaviivoissa tavoitellaan mm. rutiinipalvelujen toteutusta digitalisoituna etäpalveluna sekä palvelujen markkinoinnin ja viestinnän muuttamista sähköiseksi vuoteen 2025 mennessä. Myös vapaan sivistystyön opetustarjonnan digitalisointi on mukana listalla. Hurja tavoite, vaikka tähtäin onkin vasta vajaan kymmenen vuoden päässä.

Työväenopiston digitaalisen toimintaympäristön hankkeen askelmerkit johtavat samaan suuntaan kuin Digiroadmap. Vaikka tavoitteemme ei ole opetustarjonnan totaalinen digitalisointi, erilaisten alustojen, ohjelmien ja sovellusten hyötykäyttö on väistämättä edessä. Siksi työväenopistostakin on lähdetty mukaan Hämeen ammattikorkeakoulun ja Kansalaisopistojen Liiton yhteistoiminnassa toteutettuihin Verdia-koulutuksiin.

Tämänpäiväisessä koulutuksessa opiskelimme kuinka uudenlaisia esitystekniikoita voi käyttää opetuksen tukena. Kuvien hyötykäyttöön perehtyminen ja sovellusten pintapuolinenkin harjoittelu osoittivat, että edessä oleva tie voi olla pitkä ja kivinen. Sovellusten käytön opiskelu ei sinällään ollut vaikeaa, mutta mistä ottaa se aika, jonka niiden omaksuminen vaatii? Ja kuinka juurruttaa uudet tavat työyhteisöön? Alkuun pääseminen edellyttää, että innostus asioihin tutustumiseen lähtee työntekijöistä itsestään. Kaikkea ei voi eikä ennätä tehdä työajalla. Siksi innostukseen johtavan uteliaisuuden synnyttämisessä voi olla vielä tekemistä.


Canvan harjoittelua
Henkilökohtainen näkökulmani sovellusten tarkastelussa on pedagogisen rikastuttamisen lisäksi myös hallinnollinen elävöittäminen. Uudenlaiset esitystekniikat ja muutkin opetushenkilöstölle digitaalisuuteen liittyvät koulutukset antavat eväitä myös hallinnon ja asiakaspalvelun tehtäviin. Loppujen lopuksi välineet ovat kaikilla samat, ja tavoitteetkin - ainakin jossain määrin.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti