lauantai 30. huhtikuuta 2016

Matka alkakoon




Elämme yhteiskunnassa, jossa joka puolella hoetaan digiloikkaa kuin mantraa. Oppilaitosten tulisi näyttää mallia. Mutta opettaja ei voi johdattaa oppilaitaan oppimisen ihmeelliseen maailmaan uuden aikakauden opetuksella, ellei hänelle ole itselleen selvää, mitä se tarkoittaa. Sekään ei vielä riitä. Opettajilla tulee olla taitoa ja tahtoa, mutta sen lisäksi heille tulee tarjota todellinen mahdollisuus ja riittävät edellytykset hoitaa työnsä.

Oppilaitoksissa, joissa opetus toteutetaan pääosin päätoimisten työnä, osaamisen kehittäminen ja välineiden saaminen työkäyttöön on huomattavasti helpompaa kuin lähinnä tuntiopettajien työnä toteutettavassa vapaassa sivistystyössä. Vuonna 2015 Tampereen seudun työväenopistossa työskenteli päätoimisten johtavien opettajien, kuvataide- ja suunnittelijaopettajien lisäksi 355 tuntiopettajaa. Tuntien toteuttaminen muiden tiloissa lisää haastetta entisestään. Kuinka digimaailman haasteisiin vastataan tällaisessa ympäristössä?

Kansalaisopistoissa digitaalinen toiminta on ulotettava pedagogisen toiminnan lisäksi myös asiakaspalveluun. Kymmenet tuhannet kurssilaiset ilmoittautuvat ja asioivat toimistossa kurssi- ja maksuasioissa. Kuinka heidän palvelunsa tulisi organisoida ja toteuttaa digimaailman kynnyksellä?

Tampereen kaupungin strategiassa vannotaan digitaalisuuden nimeen. Myös hallitusohjelmassa on määritelty, että julkiset palvelut rakennetaan ensisijaisesti digitaalisiksi. Jouni Laine Tiedosta pohtii mm. sähköistä asiointia, ja toteaa, että täyteen digitalisaatioon pääsemisen jarruna voidaan pitää syvälle juurtuneita palvelun tuottamisen tapoja ja kaikkia ei-sähköisiä kanavia, jotka ovat edelleen olemassa ja estävät määrätietoisen ohjaamisen digitaalisten kanavien käyttöön.

Työväenopisto päätti ottaa haasteen vastaan ja lähteä matkalle kohti digitaalista toimintaympäristöä. Opetushallitus oli samaa mieltä matkan tarpeesta ja myönsi meille matkalaisille tällä viikolla laatu- ja kehittämisavustusta loikkaamme helpottamaan. 

Matkamme alkaa verrytellen, kuten urheilusuorituksiin kuuluukin. Tavoitteemme on asetettu puolentoista vuoden päähän. Silloin mitataan kuinka pitkään loikkaan työväenopisto kykenee. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti